Olaf Vangsein om hotellene på Gardermoen

På ti år har det skjedd en kraftig økning i antall reisende med fly, som også gjør at antall hotellbesøk på Gardermoen har steget rett til værs.

Tekst og hovedbilde av Marte Nordahl

Kommunikasjonssjef i Avinor, Joachim Westher Andersen forklarer at populariteten knytter seg naturligvis mye til trafikkutviklingen på Avinor Oslo lufthavn. Med en jevn trafikkvekst de siste årene, har det også blitt etablert mange spennende direkteruter og langdistanseruter.

– I sum betyr det at det blir større behov for senger som følge av flere reisende. Veksten er størst på utlandstrafikken, men også innlandstrafikken er stor og opplever vekst, forklarer han.

Siden 2009 har det skjedd en drastisk økning i antall reisende, med 17 millioner reisende i 2009 til 27 millioner i år 2017.

Hotellsuksess                                                        

Olaf Vangstein som har jobbet som rådgiver for hotellnæringen siden 1995, har både sett og studert den positive utviklingen helt siden han startet i bransjen.

– Med både oppturer og nedturer var 2017 et rekordår for hotellvirksomheten i Norge og spesielt på Gardermoen, opplyser han.

Hotellene på Gardermoen består primært av folk som skal delta på kurs og konferanser, og av gjester som kommer med fly sent på kvelden og som ofte reiser igjen med neste fly morgenen etter.

Westher Andersen forteller også at det er en stor konkurranse mellom hotellene på Gardermoen, noe som kundene nyter godt av.

Praktisk beliggenhet

At hotellsuksessen på Gardermoen har blitt såpass stor, skyldes først og fremst den praktiske beliggenheten- og hvordan Gardermoen er som hub.

Siden Gardermoen er den eneste flyplassen i Norge som har mange flyvninger som kommer inn samtidig, er det også det mest praktiske med tanke på de som skal delta på kurs og konferanser.

– På Gardermoen er det veldig enkelt å samle folk på kurs- og konferanser, og i den anledning fylles gjerne mange av hotellene opp, forklarer han.

Representerer alle kjedene

På Gardermoen er alle hotellkjedene representert, med Park Inn og Radisson Blue som ligger inn mot terminalen. Hotellet har størst trafikk for folk som skal overnatte en natt, som gjerne lander sent på Gardermoen med en tidlig avreise.

For folk som skal delta på konferanser- og kongresser sverger for eksempel til Clarion Hotel og Congress Oslo Airport.

– Scandic Hotel Gardermoen er en av de hotellene som ligger litt lenger bort. Her velger gjerne Scandic- lojale kunder å bo, og det samme gjelder på Best Western enda lengre borte, sier Vangstein.

– De få periodene flyplassen stenger på grunn av vær og vind, fylles gjerne de nærmeste hotellene opp først, opplyser han.

Ny økning?

– Vi forventer en jevn vekst i trafikken i de neste årene, og skal gjøre det vi kan for å gjøre Oslo, Norge og Oslo lufthavn til et attraktivt reismål for både fritids- og forretningsreisende i årene som kommer, sier Westher Andersen.

– Nå når de har planer om å bygge en tredje rullebane, vil en økning av passasjerer i tiden framover resulterer i et økt belegget på hotellene. Til nå er man oppe i et såpass høyt belegg at det begynner å bli behov for flere hoteller, legger Vangstein til.

 

 

 

 

 

Flight Park Artikkel board nov-18
HandzOn Julekampanje 2018 – Artikkelboard