Oslo lufthavn er glade over å ha mottat prisen for årets beste lufthavn i CAPAs Aviation Awards for Excellence i Berlin. Her ble nye terminal T2- samt nye elfly- satsningen, løftet frem i vurderingen.

Tekst og foto Marte Nordahl

Oslo lufthavn fikk prisen for kategorien flyplasser for over ti millioner passasjerer årlig. Prisen deles ut til flyselskaper og lufthavner som i tillegg til suksess og god drift, har gjort mest for å fremme og utvikle innovative løsninger i luftfartsbransjen.

Her ble de spesielt kreditert for sine fremtidsrettede løsninger innen miljø og bærekraft. Elektriske fly, ruteutvikling, samt planlegging og åpning av den nye terminalen T2 i 2017 ble også løftet frem i vurderingen.

– Dette er en fin annerkjennelse til oss og til alle som jobber på Oslo lufthavn. Hver dag jobber vi for å bli oppfattet som en lufthavn i europeisk toppklasse og denne prisen viser at vi er et godt stykke på vei, sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjonsrådgiver i Avinor.

Mål om topp ti

Avinor er stolte av å gå foran for en mer miljøvennlig luftfart, likeså som gode passasjereropplevelser.

Vangstein forteller at de jobber hver dag for å nå målet om å være topp 10 i Europa på kundetilfredshet. Ved forrige måling var de nummer 15, som også er deres høyeste plassering til nå.

– I tillegg til gode resultater på våre kundetilfredsmålinger rundt passasjereropplevelser, kan vi også se at reisende er mer fornøyde, sier Vangstein.

Innstallert rullefortau

Denne høsten har Oslo lufthavn installert rullefortau ut til B-gatene på Oslo lufthavn. Gatene B1 til B8 har lengst gangavstand fra sentralområdet i terminalen på Oslo lufthavn.

I følge Vangstein har de tatt til seg tilbakemeldingene de har fått om gangavstanden, og installerer rullefortau for å gjøre reiseopplevelsen bedre og korte ned gangtiden.

Åpning av nye T2 i 2017

I høst var vi tilstede under Oslo lufhavn sitt 20- årsjubileum, hvor vi deltok på feiringen, og snakket med en rekke fornøyde ansatte og reisende.

Her møtte vi blant annet på byggeleder i Avinor, Lars Spogen, som og har vært med på utbygging av terminal 2 (T2), som startet i 2013 og sto ferdig i april 2017.

blank
Lars Spogen jobber som byggeleder i Avinor, og har vært med på utbygging av terminal 2 (T2) , som startet i 2013.

– Det har skjedd utrolig mye her, med en flyplass som omtrent har blitt dobbelt så stor. Det er fint og variabelt her nå. Spesielt moro er det å ha vært med på utbyggingen av T2 som sto ferdig i fjor, sier byggeleder i Avinor, Lars Spogen fornøyd.

– Etter å ha åpnet «nye» Oslo lufthavn i april 2017, har vi fasiliteter til å utvikle flyplassen til å bli topp ti på kundetilfredshet i Europa. Også til å bli en attraktiv flyplass for selskaper i hele verden, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Joachim Westher Andersen.

Flere prosjekter 

Og flere prosjekter er på vei, med en utvidelse av Schengen- i østre del, etter passkontrollen. Gravearbeidet (UNSØ- prosjektet) som startet 1. oktober, forventes ferdigstilt i 2022.

– Det vil være med å gjøre Oslo lufthavn enda bedre rustet til å ta imot internasjonal trafikk og gi de reisende enda bedre tilbud, sier Vangstein fornøyd.

Les saken her. Feiret 20 år i høst.

Anerkjennelse for elfly- satsningen

Dag Falk- Petersen, konsernsjef i Avinor fremhever at de vil bidra til at Norge blir et foregangsland innen elektrisk luftfart, på samme måte som landet har vært innen elektrifisering av bilparken.

Avinor og Norges luftfartsforbund bestilte elflyet Alpha Electro G2 fra den slovanske flyfabrikken Pipistrel, og er norges første elfly som noensinne har lettet. Foto Avinor.

Avinor har et ønske om at all innenriksluftfart i Norge skal være elektrifisert innen 2040, med et mål om at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel. Prosjektet støttes av regjeringen, der Widerøe, SAS, Norges Luftsportforbund og klimastiftelsen ZERO er prosjektpartnere.

Les saken her om Norges første elfly.

Avinor sine tidligere prisdryss:

Prisen føyer seg inn i rekken av utmerkelser Oslo lufthavn har vunnet det siste året for den nye terminalen:

  • Prosjekt Norges pris for «årets prosjekt» ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for T2-prosjektet.
  • Norsk Bergindustris natursteinspris ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for gulvet i det nye terminalbygget på Oslo lufthavn.
  • Prisen for «Best Airport Terminal Design» ble tildelt nye Avinor Oslo lufthavn i forbindelse kongressen Future Travel Experience Global i USA.
  • Prisen “Best International Project”, av Storbritannias ledende fagmagasin for bygge bransjen ved årets Building Awards i London.
  • DOGA-merket for design og arkitektur ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for opplæringsprogrammet «læringsreisen», som ble gjennomført på Oslo lufthavn for 22 000 ansatte i 2016/2017.
  • HSMAI prisen «årets interne event» ble tildelt Avinor Oslo lufthavn for arrangementet T2-opplevelsen.
  • Avinor Oslo lufthavn fikk bronse i den internasjonale kåringen Best Event Awards 2017 i kategorien «Education» for arrangementet T2-opplevelsen.
  • Avinor Oslo lufthavn var nominert i den internasjonale kåringen Les Trophées de l’Evénement i kategorien «Exceptional Event» for arrangementet T2-opplevelsen og T2 Tjenestetest.
  • Avinor Oslo lufthavn var nominert i den internasjonale kåringen SABRE Awards i kategorien «Employee Communications» for kommunikasjon- og opplæringskonseptet knyttet til idriftsettelsen av T2.
  • Avinor Oslo lufthavn ble tildelt den prestisjefylte prisen «Årets nykommer» under den norske reiselivsbransjens årlige prisutdeling Grand Travel Award i januar i år.
  • Under den prestisjetunge internasjonale arkitektkonkurransen WAN Awards i London i mars ble Avinor Oslo lufthavn kåret til «Årets bærekraftige bygg».
  • I oktober vant teamet bak T2-utvidelsen buildingSMART International Awards 2018