De driftige hodene bak Oslo Business Forum klarte å knekke koden, og samle 1800 sultne og fremoverlente ledere og beslutningstakere til vårkonferansen 10. april på The Qube på Gardermoen.

Av Marte Nordahl

Marius Røed Wang
Eier og markedsansvarlig i Oslo Business Forum Marius Røed Wang. Foto: Marte Nordahl

Til nå har de tidligere BI- studentene Marius Røed Wang og Christoffer Omberg gjennomført tre store og vellykkede konferanser med et snitt på rundt tusen deltagere. På to år er de stolte av at Oslo Business Forum har vokst seg til å bli en større organisasjon på 11 dyktige mennesker.

– Vårkonferansen ”Leadership in changing times” ga faglig påfyll om hvordan man håndterer – og leder godt under store endringer. Her fikk man mulighet til å etablere mange nye kontakter, samtidig som man fikk se og oppleve det aller nyeste innenfor teknologi, sier en engasjert Christoffer Omberg, markedsansvarlig og eier av Oslo Business Forum.

Nye høyder

Pangstart med livlige toner på det Qube sammen med 1800 fremoverlente mennesker.  Foto: Alexander Thorsen, Oslo Business Forum

– Konferansen på The Qube nådde helt nye høyder, hvor 1800 fremoverlente mennesker på tvers av alle bransjer og sektorer var samlet på et sted. Deltagerne var ekstra sultne på mer kunnskap – og å oppdatere seg på ny teknologi, sier han videre.

The Qube er en av Norges flotteste konferanselokaler – og arenaer med mest fleksibilitet. Med en kort flytur og et raskt busstopp til The Qube, er Gardermoen en tilgjengelig arena som er enkelt å komme seg til for alle som er bosatt rundt Skandinavia.

Todelt vårkonferanse

Garry Kasparov holder foredrag på The Qube. Foto: Alexander Thorsen, Oslo Business Forum
Rachel Botsman blir intervjuet på The Qube. Foto: Alexander Thorsen, Oslo Business Forum

Med et forsøk på å skape en totalopplevelse uten å være en tradisjonell A4- konferanse, bestemte de seg for en todelt vårkonferanse på The Qube. Den ene delen bestod av en rekke anerkjente og faglige gode foredragsholdere på hovedscenen, med internasjonale navn som Randi Zuckerberg, Rachel Botsman, Richard Quest og Garry Kasparov.

Ny og spennende teknologi introduseres for publikum. Foto: Alexander Thorsen, Oslo Business Forum

– Andre halvparten var et rent opplevelsessenter hvor deltagerne fikk mulighet til å se og ta på den nye teknologien i praksis. Med roboter som serverer kaffe, et dronerace som kjører egne droner samt et eget TV- studio, fikk man se og ta på det beste fra ulike verdener, forklarer han.

Nettverksbygging

Oslo Business Forum hadde også et samarbeid med Startup- lab der de inviterte åtte startups, som fikk vise frem sin nye teknologi i opplevelsessenteret.

– Med faglig påfyll og unike muligheter til å treffe mange spennende mennesker, fikk man også ta og føle på siste teknologi, sier han.

– På konferansen utfordret vi det etablerte med blant annet å organisere nettverksbygging på en helt ny måte. Her fikk deltagerne tilgang til å se hvem som kommer på konferansen, og forespørre femten- minutters møter med andre deltagere på nummererte bord, forklarer han.

Hardt arbeid

Fra venstre; Marius Raød Wang Markedsansvarlig og eier, og Christoffer Omberg, Daglig leder og eier.

De tidligere BI- studentene som jobbet tett sammen i studentforeningen gikk gjennom store nedturer og mye hardt arbeid, før de nådde ut til en kresen og spesiell målgruppe bestående av ledere og beslutningstakere.

Med høye forventninger om å skape en næringslivskonferanse med Fergie på plakaten og fylle opp 1400 plasser i Oslo Konserthus, ble fallhøyden stor. Med et salg på kun to billetter i løpet av den første uken og en kostnad på 2,5 millioner kroner, kastet de strategien og den blanke forretningsidéen, og bestemte seg så for å gjøre en helomvending.

– Ved å lage store mengder med innhold i sosiale medier og dybdeartikler om ledelse- og endringsledelse, fikk vi satt Oslo Business Forum på agendaen, sier han.

Ikke nok med det lanserte de en podcast som i dag er av Norges mest populære, samtidig som de arrangerte webinarer med blant annet Petter Stordalen, der de fikk med seg 1200 deltagere som de fulgte live.

Planlegging på detaljnivå

For å lykkes med en så stor konferanse som på The Qube, må alt planlegges på detaljnivå, med alt av materiale som skal trykkes opp, kommunikasjonen til deltagere og ti ulike kjøreplaner som skal settes opp.

Med et godt samarbeid med studentforeningen på BI, fikk Oslo Business Forum med seg 100 frivillige som hjalp til under konferansen, og sørget for at alt gikk smertefritt.

– For at de frivillige skal kunne bidra til å heve opplevelsen til deltagerne på en best mulig måte, har det også vært mye arbeid med koordinering. Dagene blir lange i forkant av et slikt arrangement, forklarer han.

– Selve arrangementet koordinerte vi med interne ressurser, med blant annet tekniske leverandører på scenen. Ellers har vi ekstremt dyktige prosjektledere som koordinerer resten, sier han.

Høstkonferanse

Til høsten 26. september har Oslo Business Forum fokus på teknologi og bærekraft,og inviterer til en ny og spennende konferanse som en del av Oslo Innovation Week.

Til konferansen «The Future og Sustainability» med undertittelen «Scandinavia 4.0: The Nordic path towards a new economy», er det ventet opp mot 2000 deltakere. Her kan man vente seg store og internasjonale navn som MIT-professor Andrew McAfee, Dr. Chris Kutarna ved Oxford Univeristy og fremtidsfuturist Mike Walsh.

– Ikke bare skal vi videreutvikle opplevelsessenteret, men vi har også et mål om å lage tidenes største konferanse i Oslo Business Forums historie, sier daglig leder i Oslo Business Forum, Christoffer Omberg, før han legger til:

– Vi har gått fra å arrangere konferanser med «tradisjonelle» foredrag til virkelig å skape en plattform for å gi næringslivet inspirasjon, kunnskap og forståelse om fremtidens teknologi og ledelse.