Den minneverdige konferansetalen

Det er så mange dyktige, modige mennesker som entrer konferansescenen – som tør å stå og snakke med alles blikk rettet mot seg – til tross for nerver og en puls som danser jenka på steorider. Dere er tøffe. Og dere er heldige fordi dere får dele det dere brenner for med andre.

Av Hilde Christie Wright

Men etter det tredje foredraget på rappen kan det dessverre være vanskelig å huske hva den første sa. Og når dagen er over og ti talere har hatt sine 30 minutter med berømmelse i rampelyset, er det lett å gå surr i hvem som sa hva. Må det være sånn? Har det med formatet å gjøre; blir det for mye å ta inn på en dag, eller er det noe annet? Dette var tanker jeg gjorde meg da jeg fikk i oppdrag å skrive mitt første foredrag, om et tema jeg ikke kjente spesielt godt. Hvordan skulle jeg klare å gjøre en forskjell?

 

«I have a dream»

Jeg begynte med å lete på biblioteket etter litteratur om den gode talen. Hundrevis har gjort det til en levevei å veilede andre i hvordan de skal tale, fra Platon i det antikke Hellas til professorer på BI. Så fant jeg foredragsguru Nancy Duarte, i Sillicon Valley. Hun jobbet med foredrag lenge før internett og powerpoint, og driver det største designbyrået i California. Duarte sier at vi alle kan forandre verden hvis vi har en god idé og klarer å formidle den. I sin TEDx Talk bruker hun to av verdens mest berømte taler; «I have a dream»-talen til Martin Luther King Jr. og Steve Jobs lanseringstale for iphone som eksempler på øyeblikk som forandret verden. Begge talene følger samme mønster, en suksessoppskrift hun klarte å knekke etter mange års lytting til dårlige foredrag og iherdig research, blant annet i filmens verden.

 

En mental reise

Hvis du ønsker å forandre verden med budskapet ditt, så start med å beskrive hvordan ting er i dag. Så forteller du hvordan det kan bli. Skift frem og tilbake mellom dagens status Q og fremtidens bedre scenario. For eksempel som Jobs gjorde; han svingte fra å beskrive dagens begrensede dum-telefoner til å snakke varmt om smart-telefonen som vil transformere livet ditt og revolusjonere verden. Ved å hoppe frem og tilbake får du gradvis med deg publikum til å ønske den nye forandringen. En vellykket tale må også ha med et minneverdig øyeblikk i form av en personlig historie, og avslutte med overbevisning om hvor flott livet vil bli når forandringen har funnet sted.

 

Personlig historie

Jeg ble glad for å finne en bombesikker oppskrift til suksess, men lurte på hvordan jeg skulle bruke den på et foredrag som handlet om sirkulær økonomi i renovasjonsbransjen. Jeg fortsatte å lese råd og tips, og ble klar over hvor viktig den personlige historien er. Det heter at du ikke får mer enn du gir selv. Hvis du åpner opp og lar publikum få bli litt kjent med deg, åpner de seg lettere for deg og ditt budskap, særlig hvis du berører dem emosjonelt. En historie bryter isen. Men det er lett å bli nervøs for å fortelle historier. En av Duartes kolleger, Michael Moon, sier folk blir redd for å fortelle historier fordi de tror det handler om fiksjon, men historiefortelling har vært den mest effektive måten å overlevere tradisjoner og fakta på siden tidenes morgen. Og er det fortsatt i dag. I mitt tilfelle skulle jeg ikke holde foredraget selv. Jeg skrev det på oppdrag for en organisasjon, og fikk fine personlige historier fra foredragsholderen, som viste at hennes engasjement for å redde verden gjennom kildesortering begynte allerede i ung alder.

Vær mentor

Men før du tenker på innhold, må du vite hvem du snakker til, sier Duarte. De fleste foredragsholdere er mest opptatt av å si det de har på hjertet, uten å tenke så mye på de som lytter i salen. Men, du er ikke hovedpersonen, selv om det er lett å tenke det fordi du har scenen alene. I følge tale-spesialisten er det publikum i salen som er helten, og hun forklarer det med et eksempel fra Star Wars. Det er da Luke Skywalker møter Yoda, den viseste av alle jedier, at han blir inspirert og får mot nok til å bli helten som flere generasjoner kvinner og menn heier på og elsker. Din rolle er å være Yoda, og være mentor for tilhørerne så de blir inspirert og bringer kunnskapen videre. Hvis du ikke trigger enemosjonell respons eller treffer dem på en eller annen måte, er det lite sannsynlig at de husker det du sa dagen etter. Bruk derfor litt tid på å finne ut hva tilhørerne er interessert i, hva som får dem opp om morgenen, hva som bekymrer dem og hva slags kunnskap de har. Taleren trenger publikum mer enn publikum trenger taleren, forteller foredragsmentoren.

 

Minst mulig tekst

Hvordan bygger man så opp talen? Duartes beste råd er å ikke begynne i PowerPoint. Presentasjonsverktøyet tvinger deg til å tenke lineært og et bilde av gangen, men du trenger å ha et helhetlig perspektiv fra starten. Hun anbefaler å bruke små kort eller gule postit-lapper og skrive en idé per lapp. Så klistrer du dem opp på veggen og studerer dem. Og bytter på rekkefølgen igjen og igjen, helt til du finner den rette strukturen. Med en god struktur på plass, kan du starte med å fylle inn i et presentasjonsverktøy.  Vær kreativ når det gjelder visualisering av poengene dine; ikke velg den første og beste idéen, som å vise et bilde av et håndtrykk foran en jordklode for å illustrere partnerskap. Ikke vær fornøyd med den første, andre eller tredje idéen som dukker opp, og bruk PowerPoint så lite som mulig. Det er mange som bruker slides som et sikkerhetsnett, og ofte er det altfor mye tekst i bildet. Min erfaring er at jeg føler meg stresset og utilstrekkelig når jeg hører et foredrag som har mange slides med mye tekst, fordi jeg ikke rekker å lese og høre samtidig. Det er viktig å huske at det er du som er presentasjonen, ikke slidesene. Idéene kommer først og så skal bildene støtte dem.

 

Lave skuldre

Det teller også mye hvordan du opptre på scenen. Det kan føles tryggest å stå stille, men det tar seg best ut at du bruker scenen og beveger deg mer enn det som føles naturlig. Ta lange skritt og når du gestikulerer med armene, lag store bevegelser som synes i de bakre rekker. Regn med at fremførelsen krever mange repetisjoner og mye øvelse før den sitter, sier Duarte. Øv gjerne sammen med en venn, eller en coach, anbefaler hun. Det handler ikke bare om å lære seg teksten utenat, men å terpe så mye at du går fra å låte mekanisk oppramsende til å høres naturlig og spontan ut. Foredragsguruen har et godt råd for å roe ned de uunngåelige nervene. Rett før du entrer scenen tenk på noen du er veldig glad i, som gjør at du slapper av og får en varm følelse innvendig. Da er du klar for å møte publikum med lave skuldre og et åpent hjerte.

 

Epilog

Det var spennende å følge disse punktene og starte foredraget mitt med en personlig historie, ha en klar rød tråd, vise fine, enkle illustrasjonsbilder og skrelle teksten ned til et minimum på slidesene. Det tok sin tid å skrive, men det var verdt det. Da det siste personlige poenget ble levert i avslutningen, klappet salen inspirert. Noen nevnte at det minnet om en TED Talk, og jeg takket Nancy i tankene for at hun hadde funnet en oppskrift som alle kan følge. Det er et privilegium å formidle noe du brenner for til andre. Du har stort potensial til å påvirke. Og gnistrer det av deg, kan også andre ta fyr.

Masse lykke til!